Panevėžio švietimo centro padalinio RC „RoboLabas“ ugdytiniai nenustoja stebinti talentais
Jau trečius metus veikiantis Panevėžio RC „RoboLabas“ ugdo jaunuosius miesto inovatorius. Inžinierija, programavimas, elektronika daugeliui gali atrodyti kaip labai sudėtingas dalykas, tačiau „RoboLabo“ vaikams nuosekliai lankantiems robotikos centrą, tai įdomus iššūkis. Įrengtose „FabLab“ dirbtuvėse vaikai turi galimybę praktiškai susipažinti su elektronikos gamybos technologijų procesais, realizuoti savo idėjas ir projektus iki realaus prototipo.
Elektronika ir robotika besidomintys robolabiečiai iš ties kūrybiški. „RoboLabo“ mokytojų užsidegimas ir dedamos nuoširdžios pastangos ugdyti praktiškus ir į ateitį orientuotus vaikus jau duoda pirmuosius apčiuopiamus rezultatus. Trečius metus RC „RoboLabą“ lankantis Dovydas A. yra tikras kūrėjas, nestokojantis iniciatyvos ir savo laisvo laiko. Po pamokų jaunuolis mielai bėga į „RoboLabo“ užsiėmimus, o labiausiai vaikinui patinka krapštytis „FabLab“ dirbtuvėse.
Užsiėmimų metu Dovydas A. sugalvojo idėją kaip pritaikyti sensorinius jutiklius matuojančius CO2 kiekį ore ir juos panaudoti praktiškai – integruoti į žmonių dėvimus drabužius, šiuo atveju striukę. Robolabiečio striukė, kurioje integruoti jutikliai, gali fiksuoti informaciją iš aplinkos, taip pat įspėti, jei striukę dėvinčio asmens aplinkoje padidėja monoksido anglies kiekis.
Tokia technologija galėtų būti pritaikoma ir naudojama įvairiose srityse, pavyzdžiui, statybų sektoriuje arba darbuotojams dirbantiems su pavojingomis cheminėmis medžiagomis. Matuojant duomenis žmogaus aplinkoje ir užfiksavus sveikatai pavojingą pakitimą striukė gali pranešti, kad žmogus kuo greičiau pasišalintų iš žalingos ar pavojingos aplinkos.
O projekto įgyvendinimo proceso metu Dovydui kilo ir daugiau minčių, kaip galima būtų striukę patobulinti – integruoti ir daugiau sensorių, kurie galėtų nustatyti pavojingų dujų normos viršijimą, aplinkos drėgnumą, radiaciją, oro taršą ar slėgį.
„Pirminė Dovydo idėja integruoti jutiklius į striukę buvo vedama smalsumo – tiesiog išbandyti ar tokia technologija veiktų, o vėliau atsirado ir daugiau variantų kaip būtų galima tai patobulinti ir netgi realiai pritaikyti tam tikrų profesijų atstovams.“ – pasakoja „RoboLabo“ informacinių technologijų mokytoja Laura Kuchalskienė.
Vaikino sumanymas beveik baigtas, į striukę integruoti jutikliai veikia, liko tik sulaukti lietaus ir išbandyti gaminį praktiškai.
Paminėtinas ir dar vienas Dovydo A. kartu su RC „RoboLabo“ ugdytiniu Augustu P. projektas. Šiais mokslo metais vaikinai dalyvauja VGTU 5 sezono projekte „Ateities inžinerija“, kur pasirinkę roboto prototipo kūrimo tematiką gamina CNC frezavimo stakles. Jos skirtos apdirbti medį, plastiką ir, jei, pasiseks, metalą. „Idėja gimė, kai reikėjo išsirinkti metinį projektą, aptarėme įvairius galimus projektus ir pagalvojome, kokių įrankių galėtų prireikti ateityje, kaip juos pasigaminsime kitiems projektams. Šiuo metu esame surinkinėjimo ir dizaino užbaigimo stadijoje.“ – teigia vaikinų mokytoja L. Kuchalskienė.
Taip pat Dovydas A. tame pačiame projekte mėgina jėgas kurdamas aviamodelio registracijos atpažinimo bloką, kuris prieš skrydį galėtų identifikuoti modelį ir jo savininką. Bloką sudaro NFC jutiklis ir NFC lipdukai klijuojami ant aviamodelių. Prie projekto prisideda ir kiti robolabiečiai.
Panevėžio robotikos centras turi ir dar vieną talentingą vaiką. Ne pirmus metus RC „RoboLabą“ lankantis Ignas C. Taip pat yra užsidegęs kurti ir dalyvauti technologiniuose centro būreliuose. Panevėžio robotikos centras „RoboLabas“ sėkmingai bendradarbiauja su miesto mokyklomis, pavyzdžiui, Panevėžio Saulėtekio progimnazija Ignui C. pasiūlė išbandyti proto jėgas VGTU 5 sezono projekte „Ateities inžinerija“ sukuriant elektroninį taikinį. PRC „RoboLabo“ „FabLab“ dirbtuvės suteikė vaikinui galimybę naudotis turima įranga ir įrankiais, tokiais kaip litavimo stotelė, elektronika ir kt. Ignas C. pasirinko roboto prototipo tematiką. Mokinys kuria elektroninį atminties įgūdžių lavinimo “Simon” žaidimo prototipą.
Vaikino projektas dar tik įpusėjo, kaip jam pavyks jį įgyvendinti pamatysime mokslo metų gale. Informacinių technologijų mokytoja Laura Kuchalskienė džiaugiasi ir didžiuojasi robolabiečio užsidegimu ir pasiekimais.
Informacija: „RoboLabas“