Naujienos

Panevėžys kviečia atrasti pramoninį turizmą

2021 03 24


Keliautojai pastaraisiais metais aktyviai domisi pramoniniu turizmu ir ši vis labiau populiarėjanti turizmo kryptis tampa nauja tendencija turizmo rinkoje. Stebėdama tendencingumą, kad pro Panevėžį turistų srautai pravažiuoja ilgiau neužsibūdami, Panevėžio plėtros agentūra ėmėsi ieškoti būdų mieste sukurti patrauklių turizmo traukos objektų. 2020 m. spalio-gruodžio mėnesiais agentūra įgyvendino Panevėžio miesto savivaldybės finansuojamą turizmo skatinimo projektą „Pramoninio turizmo inicijavimas ir vystymas Panevėžyje“.

Šio projekto tikslas – skatinti Panevėžio turizmo sektoriaus plėtrą, didinti miesto reprezentatyvumą vystant inovatyvius, miesto strategines kryptis atitinkančius ir tikslinių rinkų srautus užtikrinančius turizmo produktus ir paslaugas. Panevėžys nuo seno garsėja savo pramone, tad ši kryptis yra ir potenciali turizmo srautų didinimo galimybė atitinkanti strategines miesto kryptis. Projekto metu dėmesys buvo skirtas pramonės potencialo panaudojimui turizmo tikslais, taip formuojant Panevėžio miesto, kaip pramoninio turizmo traukos centro įvaizdį.

Kuo išskirtinis pramoninis turizmas?

Pramoninis turizmas yra turizmo rūšis, apimanti apsilankymus veikiančiose įmonėse ir pramoninį paveldą, pasiūlant lankytojams patirtį, susijusią su produktais, gamybos procesais, pritaikymu ir istorija. Keliautojai, lankydamiesi veikiančiose gamyklose, yra supažindinami su tradiciniais ar inovatyviais gamybos procesais. Lankymasis buvusiuose pramoniniuose rajonuose ar pramonės paveldo objektuose leidžia susipažinti su miesto istorija, suprasti jo pokyčius ir plėtrą.

„Visame pasaulyje keliautojai pastaraisiais metais aktyviai domisi pramoniniu turizmu. Jų dėmesys krypsta į maisto produktų ir gėrimų, stiklo ir metalo apdirbimo, tekstilės, automobilių ir kitas pramonės įmones, – pasakojo turizmo ekspertė, Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto dėstytoja Rasuolė Andrulienė. – Miestai traukia keliautojus dėl organizuojamų ekskursijų pramonės paveldo objektuose ar pertvarkytuose pramoniniuose rajonuose, kuriuose įsikūrę modernūs muziejai, restoranai, įrengtos netradicinės kultūrinės erdvės, kuriose vyksta renginiai, parodos. Pramoninio turizmo traukos objektai praturtina tradicinių lankytinų objektų – muziejų, dvarų, bažnyčių – pasiūlą, atkreipia keliautojų, kurie pageidauja unikalių potyrių, naujų žinių bei domisi kultūriniais renginiais netradicinėse erdvėse, dėmesį.“

R. Andrulienė prideda, kad pramoninis turizmas – tai priemonė, turinti potencialo sustiprinti Panevėžio pramonės įmonių ir miesto įvaizdį. Jos teigimu, labai svarbu, kad įmonės patikėtų pramoninio turizmo nauda ir noriai atvertų duris lankytojams, siekdamos užsitikrinti reputaciją, reklamuoti savo prekių ženklus ir produktus bei kurti tvarius santykius su visuomene.

Pramoninio miesto potencialas

Gilią pramonės istoriją ir stiprų pramonės sektorių turinčiame mieste Panevėžio plėtros agentūros komanda įžvelgė potencialą pramoniniam turizmui vystyti. Agentūros turizmo projektų vadovė Vilanda Reikalienė į pramoninį turizmą žvelgia kaip į galimybę transformuoti ir naujiems poreikiams pritaikyti mieste jau turimą pramoninį paveldą. Jos manymu, lankytojams duris atveriančios veikiančios pramonės įmonės galėtų reprezentuoti savitą ir išskirtinį Panevėžio miesto identitetą.

„Pramoninis turizmas galėtų tapti vienu iš pagrindinių miesto turizmo produktų, pritraukiančių tiek kūltūra, tiek pramone besidominčių turistų srautus, skatinančių investicijas, keliančių kultūrinį miesto lygį, turistinį patrauklumą bei konkurencingumą nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu,“ – sako V. Reikalienė.

Projekto eiga

Pramoninioturizmo skatinimo projektą agentūra įgyvendino dviem etapais. Pirmajame etape buvo gryninama pramoninio turizmo idėja. Siekiant išsiaiškinti realias pramoninio turizmo vystymo Panevėžyje galimybes, buvo atliktas rinkos tyrimas. Agentūra atliko vietos ir užsienio turistų bei pramonės ir turizmo sektorių įmonių apklausas. Buvo parengta metodiškai pagrįstą galimybių studija, leidžianti įvertinti strateginę pramoninio turizmo Panevėžyje plėtros ir vystymo kryptį. Parengta galimybių studija – pamatinis dokumentas pramoninio turizmo vystymui mieste. Jame išnagrinėti pramoninio turizmo pavyzdžiai užsienyje, nurodytos šios turizmo krypties vystymo gairės, pasiūlyta net 30 pramoninio turizmo produktų ir paslaugų. Su šiuo dokumentu netrukus bus galima susipažinti internetinėje Panevėžio plėtros agentūros svetainėje.

Siekiant ir toliau Panevėžyje vystyti pramoninio turizmo kryptį, turizmo projektų vadovė V. Reikalienė įžvelgia būtinybę tęsti bendradarbiavimą su pramonės įmonėmis, kuriant strateginę pramoninio turizmo vertę miestui ir pramonės įmonėms, koordinuotai kurti naujus pramoninio turizmo produktus. Jos teigimu, norint pasiekti sinergiją, reikalingas viešojo ir privataus sektorių sutarimas dėl prioritetų ir užmojų. Tinkamai įvertinus pramoninio turizmo potencialą ir pramoninio paveldo objektų išsaugojimo svarbą, būtų galima formuoti nepaprastai efektingą visumą urbanistiniu, kultūriniu, ekonominiu ir socialiniu požiūriu.

Susidomėjimas naujais pramoninio turizmo produktais

Antrajame projekto įgyvendinimo etape agentūros komanda pradėjo pilotinių pramoninio turizmo produktų – edukacijos, degustacijos ir pramoninių maršrutų – kūrimą ir testavimą. Bendradarbiaujant su kelionių portalu „Pamatyk Lietuvoje“ buvo sukurti trys pramoninio turizmo maršrutai, skatinantys pasivaikščioti po miestą, atrasti seniausius Panevėžio fabrikus, susipažinti su buvusių ir dar tebeveikiančių pramonės įmonių istorija ir veikla. Maršrutus galima rasti kelionių po Lietuvą portale „Pamatyk Lietuvoje“ bei žingsnių skaičiavimo programėlėje „Walk15“.

Bendradarbiaudama su gilias pramonės tradicijas puoselėjančiais partneriais, agentūra taip pat parengė dar du pramoninio turizmo produktus – lininio maišelio siuvimo edukaciją ir gėrimų degustaciją. Atsižvelgdama į pandeminę situaciją šalyje, į šių produktų pritaikymą agentūra pažiūrėjo kūrybiškai – atsiųsdama dėžutę su visomis reikiamomis priemonėmis produktų testuotojus kvietė edukaciją ir degustaciją išbandyti tiesiog namuose.

Produktų testavimas sulaukė didžiulio visuomenės susidomėjimo ir įsitraukimo. Maršrutus, testines edukacijas ir degustacijas išbandė daugiau nei 1200 vartotojų. Panevėžio plėtros agentūros komanda vykdė naujais produktais pasinaudojusių testuotojų apklausas, aiškinosi, kaip ateityje jie galėtų būti tobulinami.

Pramoninio turizmo įgyvendinimu Panevėžyje susidomėjo vietinė ir nacionalinė žiniasklaida, su pramoniniu turizmu susiję agentūros socialinių tinklų įrašai sulaukė išskirtinio dėmesio, išaugo vartotojų susidomėjimas šia turizmo kryptimi.

Apie pramoninį turizmą ir jo potencialą Panevėžyje viename laidos „Orijaus kelionės“ epizodų pasakojo žurnalistas Orijus Gasanovas. Laidos žiūrovus žurnalistas supažindino su Panevėžio pramonės istorija, čia buvusiais ir vis dar tebeveikiančiais fabrikais. O. Gasanovas žavėjosi gamyklos „Ekranas“ palikimu, senoje siuvykloje organizuotais festivaliais ir vis dar tebeveikiančiu, vienu seniausių restoranų Lietuvoje „Žara“.

„Kuriant netradicinius produktus ir formuojant naujas tendencijas, visada yra šiek tiek neramu, ar pavyks, ar patrauks dėmesį, kaip vertins. Tačiau tik pradėję kalbėti apie pramoninio turizmo kryptį su potencialiais partneriais, sulaukėme didžiulio palaikymo. Vystant ir viešinant idėją, matėme didžiulį auditorijos įsitraukimą visuose komunikacijos kanaluose ir iki šiol sulaukiame klausimų šia tema. Tikiu, kad tai gali tapti neatsiejama Panevėžio miesto įvaizdžio dalimi ir pritraukti tuos turistų skaičius, kuriuos Orijus Gasanovas minėjo savo laidoje“, – sako Panevėžio plėtros agentūros rinkodaros ir komunikacijos specialistė Kamilė Niunevaitė.

Pokyčiai po projekto

Iki šio projekto įgyvendinimo, Panevėžyje nebuvo nusistovėjusios aiškios turizmo plėtros krypties, miestas nebuvo išsigryninęs savo turizmo identiteto. Įgyvendinus projekto veiklas buvo išgryninta unikali miesto turizmo kryptis, padėsianti nuosekliai ir kryptingai kurti miesto įvaizdį ir naujus produktus. Agentūros komanda tikisi, kad ateityje į pramoninio turizmo veiklas įsitrauks vis daugiau miesto įstaigų ir įmonių.