Naujienos

Kaip išmaniosios augalininkystės ir dirbtinio intelekto technologijos gali praturtinti moksleivių švietimą

2022 10 05


Jau antrus veiklos metus skaičiuojantis Panevėžio regioninis STEAM atviros prieigos centras moksleiviams siūlo gilinti gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokslų žinias bei įgyti praktinių gebėjimų, taip reikalingų siekiant kokybiškesnio ir šių dienų aktualijas atliepiančio švietimo. Centro bendradarbiavimas su patyrusiais mokslininkais, verslo įmonėmis padeda jaunuoliams iš arčiau susipažinti su praktiniais gamtos ir technologijų mokslų aspektais. Kaip tai atrodo praktikoje, jau įsibėgėjus centro veiklai?


Augalo vystymuisi stebėti – pažangios technologijos

Panevėžyje veikianti augalinės kilmės ingredientų gamintoja „Roquette Amilina“ 2021 m. atidarytam STEAM centrui padėjo įsigyti modernią mokymosi priemonę – hidroponinį šiltnamį (kuriame moksleiviai augindami augalus, gali stebėti jų vystymosi procesus) bei prisidėjo prie biologijos ir chemijos laboratorijos išlaikymo kaštų. Įsibėgėjus antrajam mokslo metų sezonui, centras sėkmingai plėtoja bendradarbiavimo ryšius ir kartu su patyrusiu programuotoju, Dirbtinio intelekto profesionalu Eivanu Maksvyčiu iš Šilutės raj. parengė specializuoto taikomosios matematikos ir programavimo kurso programą „Dirbtinio intelekto technologijos ir išmanioji augalininkystė „FLORA:AI“.

Viena iš pamatinių šio mokslinio projekto „Flora:AI“ dalių yra duomenų rinkimas iš inovatyvaus hidroponinio šiltnamio įmontuotų jutiklių. Tam tikslui kuriama išmani programėlė, kuri realiuoju laiku atvaizduos esamo laiko ir sukauptus duomenis apie pasirinktų ir stebimų augalų vystymąsi, vandens pH lygį, anglies dvideginio kiekį, dozuojamas mineralines medžiagas, temperatūrą, dirvožemio ir oro drėgmę bei kt. Šiuo metu inovatyvus hidroponinis STEAM centro šiltnamis turi stebėjimo kamerą, kuri į socialinius tinklus automatiškai kelia per parą nufilmuotus, ir į vienos minutės filmukus sutrauktus, augalų augimo vaizdo įrašus. Tokiu būdu galima stebėti, kaip augalas juda, reaguoja ir palaiko gyvybę.

Planuojama, kad parengtos programos jaunuoliai pasitelkdami transliacijas, stebės ir skaičiuos augančių augalų lapų plotą, iš regimos šviesos spektro nustatys chlorofilo kiekį, įvairias ligas. Praktikoje, tokia augalų biociklų stebėsena, pasitelkiant skaitmenines technologijas, puikiai pritaikoma ūkininkavime, siekiant gauti geresnį derlių su efektyviausiomis priemonėmis.

„Šios programos kurso pagrindinis dėmesys bus skiriamas giliųjų dirbtinių neuroninių tinklų matematinių struktūrų konceptualiam supratimui, pabrėžiant praktinius šios technologijos aspektus per programinę implementaciją, atliekant eksperimentinę veiklą. Tokios veiklos suteiks studentams praktinės patirties diegiant giliuosius neuroninius tinklus, atliekant prižiūrimas mokymosi užduotis, taikant neuroninius modelius duomenų rinkinių analizei ir sintezei, vertinant Dirbtinio intelekto modelius naudojant statistinius metodus. Kadangi Dirbtinio intelekto technologijoms yra būdingas taikymo agnostiškumas ir įvairiapusiškumas, todėl šios programos kurse bus selektyviai renkami ir naudojami duomenys iš kontroliuojamų biologinių-klimatinių sistemų“, – sako programos kūrėjas Eivanas Maksvytis.

Bendradarbiavimas su verslu, atveriantis platesnes galimybes

„Roquette Amilina“ vadovas Edvinas Bernotas pabrėžia, kad įmonės socialinės atsakomybės politikoje vietinės bendruomenės švietimo projektai užima ypatingą vietą ir suteikia daugiau galimybių jaunajai kartai atrasti savo talentus ir naujas galimybes ateičiai.

„Tiekdama augalinės kilmės ingredientus ir augalinius baltymus įvairioms industrinėms rinkoms visame pasaulyje, įmonių grupė „Roquette“ teikia didelę svarbą procesų tvarumui ir inovatyvumui. Hidroponika (kai auginamiems augalams nereikia dirvožemio ir saulės šviesos) vis labiau populiarėja kaip inovatyvus ir tvarus augalų auginimo būdas pažangiausiuose žemės ūkiuose. Tikimės, kad galimybė išbandyti taikomąsias technologijas augalininkystės srityje, leis geriau jaunuoliams suprasti gamtos mokslus bei technologijas ir jų pritaikomumą praktikoje, o šiuo metu kuriama programinė įranga, kuri vėliau bus integruota į hidroponinį šiltnamį, bus puikus įrankis kūrybiškai sprendžiant iškilusias problemas. Taipogi, mums svarbiausia, kad tokios priemonės suteiktų jaunuoliams papildomų galimybių ieškoti savo pašaukimo ir atrasti tikruosius savo gabumus “, – sakė Edvinas Bernotas.

Tolimesnei į ateitį orientuotai šalies švietimo vizijai vystyti nepaprastai svarbūs panašūs darnios pažangos projektai, darantys poveikį visuomenės brandai ir sąmoningumui.

„Džiaugiuosi aktyvių jaunuolių ir Panevėžio miesto verslo bendryste. Tai yra abipusiai naudingi mainai – verslas investuoja į švietimą, jaunuolių ugdymą, o jaunimas yra įgalinamas įgyti praktinės patirties, unikalių žinių, kurios vėliau padės renkantis ateities profesijas.“ – teigia Panevėžio regioninio STEAM atviros prieigos centro vedėja Vaida Šiaučiūnė.

Pasitelkus šiuolaikines priemones neformaliojo švietimo veikloms galime turėti prasmingą investiciją į visuomeninių iššūkių sprendimams reikalingų ateities kompetencijų vystymą. Tokiu būdu efektyviai investuojame ir į vaikų profesinę ateitį, padedant lavinti įvairius jų įgūdžius ir asmenines savybes, tokias kaip savarankiškumas, savęs pažinimas, atsakingumas, kūrybiškumas bei bendradarbiavimas su kitais projekto dalyviais.


Informacija: delfi.lt