Panevėžio moksleiviams – galimybė iš arti susipažinti su miesto įmonių veikla
Teorinių žinių pritaikymas praktikoje, pažintis su mieste veikiančiomis įmonėmis, jų pasiūlytų iššūkių sprendimas – tokiais metodais praturtinamas Panevėžio miesto moksleivių ugdymas. Dar pernai rudenį suformuotų 12 miesto bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų ir 10 įmonių bei įstaigų komandų darbas davė rezultatų – sukurta daugiau nei dvi dešimtys patirtinio mokymo(si) scenarijų. Pritaikius juos pamokose, moksleiviai turėjo unikalią galimybę susipažinti su stiklo, vandens jonizatorių, elektromechaninių sistemų gamybos įmonių, bibliotekininkų, muziejininkų ir kitų darbuotojų kasdienybe.
„Kartu su Panevėžio švietimo centro komanda labai norėjome šiek tiek pašiaušti pamokoms plaukus ir nukelti jas ten, kur galbūt niekada nėra buvusios – į miestą ir įdomiausias jo įmones bei įstaigas. Toks ugdymas įdomesnis, efektyvesnis, kartu tai – naujos galimybės atrasti ir įvertinti besikeičiančio miesto potencialą“, – apie iniciatyvos „Pamokos matuojasi Panevėžį“ idėją pasakoja viena jos organizatorių, Panevėžio plėtros agentūros Verslo aplinkos projektų vadovė Monika Miniotaitė.
Mokytojų bendradarbiaujant su įmonėmis sukurtus scenarijus išbandė gausus būrys moksleivių, nuo pradinukų iki gimnazistų, iš 10 miesto mokyklų. Dėl šalyje susiklosčiusios pandeminės situacijos dauguma pamokų vyko nuotoliniu būdu, o pažinčiai su miesto įmonėmis buvo pasitelkiami įvairūs būdai: vaizdo filmai, nuotoliniai susitikimai su įmonių atstovais ir kt.
Birželio 2 d. vykusio renginio-virtualios pamokos metu patys moksleiviai pristatė savo patirtį ir įspūdžius. Jaunesnieji išbandė maisto gamybos įmonės pasiūlytus kepinių receptus, sekdami užuominas ieškojo muziejuje arba bibliotekoje slypinčių eksponatų. Vyresnieji tyrė cheminę stiklo sudėtį ir vandens savybes, susipažino su projektų valdymo procesais, mokėsi 3D programa modeliuoti erdvinius kūnus ir kt. Atlikdami užduotis moksleiviai prisilietė prie tokių miesto įmonių ir įstaigų kasdienybės kaip „Burbuliukas ir Co“, „Aukštaitijos vandenys“, „Panevėžio stiklas“, „Automatikos sistemos“, „Povydė“, Profesinio rengimo centras, Dailės galerija, Kraštotyros muziejus, Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka.
Panevėžio švietimo centro direktorės Astos Malčiauskienės teigimu, stebint mokinių pristatymus ir jų keliamus klausimus apima pasididžiavimo jausmas.
„Jūsų klausimai rodo, kad judame į priekį ir kad STEAM idėja, kurią mes taip puoselėjame mieste, tikrai gyvuos dar ilgą laiką. Šis bendras įmonių, mokytojų ir mokinių darbas parodė, kad galima padaryti tai, kas kartais atrodo neįmanoma – sujungti verslą ir švietimą. Šie sąlyčio taškai padeda mokiniams atsakyti į klausimus: o ką gi veikti Panevėžyje, kokiose įmonėse būtų galima darbuotis, kokia profesija man būtų įdomi? Mokytojams taip pat padeda atsakyti į klausimus, kurių klausia mokiniai: o kodėl reikia spręsti lygtis, kodėl reikia žinoti teoremas ir dėsnius?“ – sako A. Malčiauskienė.
Pažintį su miesto įmonėmis teigiamai vertina ir patys moksleiviai, gavę naujų idėjų ateities projektams, brandos darbams ar net karjerai.
„Įdomiausia buvo apsilankyti pačioje įmonėje ir susipažinti su jos specifika, sužinoti, kokią pridėtinę vertę ji kuria gimtajam miestui,” – sako J. Balčikonio gimnazijos moksleivis Ignas Janeliūnas. Jam antrina ir gimnazistas Erikas Laužadis: „kai įmonės darbuotojų paklausi klausimo ir tau jie atneša tą daiktą ir gyvai parodo, kaip jis veikia, kaip yra suprogramuotas – tas paliko labai didelį įspūdį.“Gimnazistės Deimantės Juknevičiutės nuomone, tokios iniciatyvos „parodo, kad Panevėžyje gyventi verta, ypač šiais laikais, kai itin aktuali emigracijos problema“.
Iniciatyva „Pamokos matuojasi Panevėžį“ bus tęsiama ir toliau. Pamokų scenarijai bus pristatomi kitiems miesto, regiono, šalies mokytojams, juos bus galima rasti mokytojų metodinės medžiagos mainų platformoje ir taikyti pamokose. Šiemet į kvietimą prisijungti prie iniciatyvos atsiliepė dar 10 miesto įmonių. Tarp jų – „Adax“, „AQ Wiring Systems“, „Emeko“, „Kriautė“, „Panevėžio energija“, „Plasteksus“, „TPA“, Aukštaitijos siaurasis geležinkelis ir Panevėžio kolegija. Pirmieji pamokų scenarijai turėtų būti sukurti dar rudenį, vėliau mokytojai juos ir vėl išbandys su savo moksleiviais ir tobulins.
Iniciatyva „Pamokos matuojasi Panevėžį“ tęsiama įgyvendinant Panevėžio miesto savivaldybės finansuojamą projektą „Atrasti Panevėžį: verslo aplinkos potencialas“.