„Rail Baltica“ tiesia naujas galimybes laisvosioms ekonominėms zonoms
Geležinkelis „Rail Baltica“ suteiks naujų galimybių laisvosiose ekonominėse zonose (LEZ) veikiančioms ar dar tik planuojančioms įsikurti įmonėms. Jos galės su mažesnėmis sąnaudomis atsigabenti žaliavų ir išvežti pagamintą produkciją, o taip pat čia bus galimybė kurtis naujų paslaugų logistikos bendrovėms.
„Nutiesus geležinkelį „Rail Baltica“ Kauno, Panevėžio, besikuriančios Vilniaus LEZ bei Marijampolės „Baltic FEZ“ veikiančios bendrovės galės dar racionaliau naudotis logistikos paslaugomis aprūpinant savo veiklą reikalingomis žaliavomis ir medžiagomis bei tiekiant pagamintą produkciją pirkėjams, – pasakoja Karolis Sankovski, už projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą Lietuvoje atsakingos AB „LTG Infra“ generalinis direktorius. – Nutiesus europinį geležinkelį LEZ gali būti išnaudojamos ir kaip sandėliavimo bei krovos aikštelės, pavyzdžiui, konteineriams, puspriekabėms ir pan. LEZ turi galimybę tapti sausumos uostais.“
Suteiks konkurencinio pranašumo
Lietuvos laisvųjų ekonominių zonų asociacijos (LAFEZ) vadovas Giedrius Valuckas įsitikinęs, kad „Rail Baltica“ projektas suveiks kaip didelė paskata į Lietuvą privilioti dar daugiau investicijų, plėtoti veiklą LEZ bei vystyti pridėtinę vertę kuriančią perdirbimo pramonę.
„Lietuva atsidurs labai patogioje vietoje tarp Azijos ir Europos, kur susieis dviejų standartų geležinkeliai, būsime taške, kur labai palanku plėtoti perdirbimo gamybą – žaliavas paversti pridėtinę vertę turinčiais produktais ir pristatyti galutiniam jų vartotojui, o tai kiekvienos ekonomikos siekis. Jau dabar mūsų geografinė padėtis yra palanki, o įgyvendinus strateginį projektą „Rail Baltica“ būsime dar konkurencingesni“, – neabejoja G. Valuckas.
Pasak LAFEZ vadovo, jau dabar 85% LEZ teritorijose įsikūrusių įmonių – gamyklos, dauguma savo sričių lyderiai, kurios Lietuvą pasirinko ne tik dėl palankių ekonominių sąlygų, bet ir dėl geografinės padėties. Iš čia gana lengvai pasiekiami ir tiekėjai, ir rinkos, kuriose platinama produkcija.
„Gamybos įmonėms labai svarbi tiekimo grandinė, kad logistika būtų kuo paprastesnė ir mes tiesiog privalome tai išnaudoti. Jau dabar Lietuva gana lengvai pasiekiama geležinkeliu iš Azijos, veikia neužšąlantis Klaipėdos jūrų uostas, palyginti lengvai vilkikais pasiekiama visa Europa, o nutiesus „Rail Baltica“ krovinių gabenimas šia kryptimi bus dar paprastesnis“, – sako G. Valuckas.
Žvelgiant iš šių dienų perspektyvos, „Rail Baltica“ investuotojams bus patraukli ne tik kaip krovinių gabenimo arterija, bet ir dėl daugiau priežasčių.
Žalioji geležinkelio korta
Pirmiausia geležinkelis laikomas viena ekologiškiausių transporto priemonių, o tai ne vienai LEZ įsikūrusiai įmonei, ypač tarptautinei, yra svarbu.
„Lietuvoje tam tiek reikšmės gal dar neteikiame, tačiau progresyvioms tarptautinėms kompanijoms ekologija yra labai svarbus veiksnys. Ir tai, kad tarp Lietuvos ir kitų Europos šalių krovinius bus galima gabenti geležinkeliu, yra labai svarus argumentas investicijoms rinktis Lietuvą“, – pasakoja LAFEZ vadovas.
Geležinkelio, kaip vieno iš žaliausio – mažiausiai taršaus – transporto, reikšmę LEZ įsikūrusioms bendrovėms patvirtina ir K. Sankovski. Anot jo, socialiai atsakingos įmonės geležinkelį renkasi ir todėl, kad jis pagrįstai užsitarnavo ekologiškesnio transporto vardą: gabenant keleivius ar krovinius geležinkeliu į aplinką išmetama apie 3 kartus mažiau teršalų nei vežant autotransportu ir net 9 kartus mažiau nei skraidinant lėktuvais.
Jis taip pat akcentuoja, kad ne mažiau svarbu, jog geležinkeliu gabenti krovinius yra pigiau. LEZ įsikūrusios įmonės naudodamos „Rail Baltica“ galės ir su mažesnėmis sąnaudomis atsigabenti žaliavų, ir išvežti produkciją pirkėjams ar pristatyti ją į jūrų uostus visoje Europoje. „Todėl labai svarbu į LEZ nutiesti europinio geležinkelio atšakas, pritaikyti patrauklią kainodarą“, – mano „LTG Infra“ vadovas.
Visą straipsnį skaitykite „Verslo žiniose“.
Nuotrauka ir informacija: Verslo žinios